Bakonybél

Bakonybél a Bakony északi részén a Magas Bakonyban a tengerszint felett 250-300 méteres magaságban fekszik. Kedvelt üdülő és kiránduló hely. Zirctől 16-18, Veszprémtől 40-42, Pápától mintegy 30-33 km távolságra található. A települést 500 - 700 méteres hegyek ölelik körül. Somhegy 649 méter, Kőrishegy 709 méter, Kékhegy 661 méter, Középső-Hajag 646 méter, Gáthegy 494 méter, Tönkölös-hegy 515 méter. A községen a Gerence patak folyik kersztül, mely a környékbeli forások és patakok vizéből táplálkozik. A táj éghajlata hegyvidéki jellegű. Tiszta erdei levegője gyógyhatású. A község lakóinak száma mára már csak 1300 fő körüli.A lakosok főként gazdasági faeszközök készítéséből éltek, melynek hagyománya a máig fennmaradt. Bakonybélben van orvosi rendelő, gyógyszertár és önkormányzat. A község irányítószáma: 8427

Bakonybél környékén a következő kirándulási lehetőségeket érdemes megemlíteni, Borostyán-kút, más néven Szent-kút, Szent Gellért emlékhelye, tizennégy  képből álló stáció és a Kálvária. A Kőrishegy a Bakony legmagasabb hegye, a tetején álló Vajda Péter kilátó talapzata 709 méterrel van a tengerszint felett (GPS méréssel ellenőrizve; N47 17.667, E17 45.274). Mellette egy vasszerkezetű oszlopon   hatalmas fehér gömb töri meg az kilátást, polgári légiforgalmat ellenőrző radarállomás. A mikrohullámú sugárzás miatt a kilátó négy oldalából kettőt sűrű drótháló véd. Túrázást kedvelőknek a  kilátó mindenképpen felkeresendő, melyről csodálatos kilátás nyílik a  Bakonyra, tiszta időben a Balaton is látható, ritkább esetben az Alpok napsütötte csúcsai. A kilátó itt van tőlem, mintegy ötven méter távolságra, holnap igyekszem bizonyítani milyen a kilátás, remélem sikerül, hiszen tiszta idő van. Vajda Péterről a következőket olvastam: "Emberi nagysága, politikai magatartása, erkölcsi rendíthetetlensége, rendkívül vonzó egyénisége, óriási műveltsége, publicisztikai ereje, kétségtelen hatása a negyvennyolcas nemzedékre, elsősorban éppen Petőfire, pedagógiai és népművelő jelentősége valahol a legelsők sorában biztosíthatnák nevét és életművét... ha csak valamivel jobb író lett volna, mint amilyen volt. A furcsán tragikus helyzet azonban az, hogy ez a néha egyenest zseniálisnak mondható ember, akinek rövid életét betöltötte a jól látott irodalmi feladat - nem volt tehetséges író." Úgy látom, nem sok mindenben hasonlítunk, de egyben azt hiszem igen, ezért inkább visszatérek a címben szereplő falucskához. 

A környék kedvelt kirándulóhelye többek között a Teljesítménytúrázók Társaságának is. A Boroszlán nevű tanösvény indul a környéken. Bakonybélben található a  Tájház, mely jellegzetes bakonyi háztípust képviselő épület,a népi élet tárgyait bemutató gyűjteménnyel, és a Bakonyi Erdők Háza, hol hangulatos diorámában láthatjuk a Bakony vadon élő állatvilágát.

2007. február 27., kedd (MTI)

Üzembe helyezték a felújított kőrishegyi radarállomást a Bakony legmagasabb pontján, a Kőrishegy tetején lévő polgári légiforgalmi radarállomást; a féléves felújítás során négymillió eurót fordítottak a berendezések korszerűsítésére.
Kiss László, a HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. elnök-vezérigazgatója a radarállomás újra indításának keddi ünnepségén elmondta: 38,6 millió euróba kerül összesen a ferihegyi központi és a két vidéki radarállomás - Kőrishegy és Püspökladány - felújítása, korszerűsítése. A beruházási összeg felét az Európai Unió biztosította, a további költségeket a HungaroControl Zrt. állja - tette hozzá az elnök-vezérigazgató. Közlése szerint a kőrishegyi után még idén felújítják a püspökladányi radarbázist is (mintegy négymillió euróból), de megkezdik idén a ferihegyi központi állomás korszerűsítését is.
A kőrishegyi projekt megvalósításával (két új, nagy hatótávolságú radar és az új antennatorony üzembe állításával) növekedett a polgári légi közlekedés biztonsága, s legalább 15 évre szavatolható az európai követelményeknek megfelelő, modern légtér-ellenőrzés - hangsúlyozta Kiss László. Rámutatott arra is, hogy a magyar légtérben a nyári csúcsidőben naponta 2000-2500 repülőgépet fogadnak, irányítanak, télen pedig napi 1200-at. Az elnök-vezérigazgató szerint ez a forgalom 2010-ig évente öt százalékkal fog növekedni, 2020-ra pedig már bizonyosan megduplázódik a jelenlegi forgalom. Kiss László tájékoztatása szerint a kőrishegyi új radarok - amelyek Kanadából és az Egyesült Államokból származnak - mintegy 250 mérföldnyi távolságra "látnak el". A Bakony 704 méteres hegycsúcsán lévő állomáson egyszerre mindössze ketten vannak 24 órás szolgálatban, de a személyzet teljes létszáma sem több 12-nél. Dióssy László, a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium szakállamtitkára a radarállomás indításakor elmondta: olyan beruházás valósult meg a Bakony tetején, amely "nem keltett semmiféle konfliktust, elemi felháborodást, nem volt vele problémája a lakosságnak". Az államtitkár szerint a fejlesztésnél "messzemenően figyelembe vették a környezetvédelmi előírásokat" a beruházók.

Mivel a tiszta erdei levegő gyógyhatású, ezért úgy döntöttem, hogy egy hetet itt töltök. Az eredmény máris jelentkezik, zaklatottsági tényezőm olyan mértékben kezdett süllyedni, ahogyan emelkedtünk a tengerszint fölé Kőrishegy csúcsáig. Nem, nem gyalog jöttem, Andrea vezetett idáig ragyogó időben. Remélem pénteken hazavisz, addig pedig igyekszem fényképeket készíteni, és más hasznos tevékenységet is folytatni. Általában mondom most magamról, igyekezni fogok kérem szépen.





Az írás megjelentetője: Fullextra.hu
http://www.fullextra.hu

Az írásmű webcíme:
http://www.fullextra.hu/modules.php?name=Sections&op=viewarticle&artid=14580