Karácsony előtt
A férjem meghozta  a menyezetig érő  fenyőfát. Öten fogunk ülni  a karácsonyi asztalnál,  Máté egyetemista  fiam, lányaim  Anikó és  Anita  meg     a férjem. Imádjuk a gyerekeinket. Máté ragaszkodik az  apjához, sok közös témájuk van, az ő szakmáját  fogja  folytatni, a lányok szeretnek  tevékenykedni  velem a konyhában, miközben jókat diskurálunk. Anikó egy  csinos szőke lány derékig érő sima hajjal.  Anita  hosszú  hullámos fekete hajjal, széparcú kedves lány.. 

  Anita története következik.

  Akkor a  tanévkezdés egészen más volt, mint   a többi  eddig . Új iskola épült fel a városka központjában. Osztályfőnök lettem  egy   ötödik  osztályban. Ez az első osztályfőnöki órám. Izgalmas pillanatok, minden új, mindenki, a tanulók is újak, különböző iskolákból jöttek... 

  Beléptem az osztályba, a anulok felálltak. Onkénytelenül mosolyogtam. A  gyerekek is visszamosolyogtak, kórusban üdvözöltek.  Mindenki  kíváncsian figyelte a padtársát meg az  osztály többi tanulóit. Ismerkedtünk.  Csinosak voltak a gyerekek, ünnepélyes ruhákban. Boldogan meséltek a nyaralásukról, az utazásokról, a családjukról. És végül nekifogtak az írásbeli feladathoz. Be  kellett számolniuk,  hogyan készül a család a karácsonyi  ünnepekre.  Csendben gondolkodtak, dolgoztak.   Járkáltam a padsorok közt, figyeltem  a gyerekek írását. Volt,  aki rövid  idő  alatt teli  írta  az oldalt,  volt,  aki belekezdett a fogalmazásba,  de  most  nézte  az  ablakot és  gondolkodott.

  A hátsó  padban  egyedül  ült egy kislány.  Ő  csak ült. Észrevettem,  hogy könnyesek a szemei.  Valahogy különbözött a többi tanulótól.  A ruházata elég szegényes volt, egy narancsszínű kardigánja  egy-két  mérettel nagyobb volt, nyilván örökölhette  egy  idősebb  gyerektől.  Nem  akartam  az órán  zaklatni, de mikor kicsöngettek, kimentem vele  a folyósóra és  próbáltam beszélgetni.  Nem sokat tudtam kiszedni belőle. 

  Hamarosan beterveztem  egy  családlátogatást  Anitáékhoz,  így  hívták a kislányt.  Egy szombati napon  bekopogtam hozzájuk.  Az  iskolától nem nagyon messze laktak egy földszínti lakásban.  Egy idős cigányasszony nyitott ajtót, udvariasan beinvitált, leültetett, még egy üveg  kolát is meg egy poharat elém tett az  asztalra. Feltettem neki a kérdéseimet. Hozzáfogott  mesélni. 

  --A fiam egy magyar lányt  vett feleségül. Pár évig szépen éltek, szerették egymást, egymás után  4 gyerekük született,  Anita   a legkisebb.  Akkor  kezdődtek a bajok,  mikor   a gyerekek anyja elment  dolgozni  a gyárba. Ott összejött egy fiatalemberrel és  megcsalta  a   Gergőmet.  Gergő inni  kezdett, a munkáját elhanyagolta,  a tulaj hamarosan ki is rugta.  A három gyerek szétszoródott az országban,  nem tudok semmit róluk az  apjukról se tudok  semmit,  csak annyit, hogy egy  nővel él.   Anita nálam maradt, ketten valahogy eltengődünk. Saját  jövedelmem nincs, néhány családhoz eljárok takarítgatni...  

Anitát gyakran meghívtam  hozzánk.  megbarátkozott a nyolcadikos Anikó lányommal. Jó barátnők lettek. Hamarosan egy család lettünk...



Az írás megjelentetője: Fullextra.hu
http://www.fullextra.hu

Az írásmű webcíme:
http://www.fullextra.hu/modules.php?name=Sections&op=viewarticle&artid=25408