[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 517
Tag: 0
Rejtve: 0
Összesen: 517


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Fullextra.hu: BLOG, Napló!


BLOG, Napló!
[ Blog (napló) főoldala. | Regisztrálj! ]

A tagoknak lehetősége van saját blogot (Naplót) vezetni, és azokhoz hozzászólni.

A haidák
Ideje:: 07-17-2005 @ 12:16 pm

Olvasom Schäffer Erzsébet "Egyszer volt" c. könyvét - ott leltem erre a rövidke történetre. S ez keltett bennem néhány gondolatot.
"A haidák, egy indián törzs, halásznép. Abból élnek, amti a víz ad. Ezért az életük feltétele, hogy az eszközeik, a varsájuk, a csónakjuk rendben legyen. Van is egy törvényük, ha valakinek tönkremegy a szerszáma, a közösség azonnal segít, csinálnak új csónakot, varsát, amit kell. A haidák közt, ha főbenjáró bűnt követ el valaki, az a büntetése, hogy összetörik a csónakját, a varsáját, minden halászó szerszámát. Ez a törvény. Ám ebben a pillanatban életbe lép a másik törvény, mely szerint akinek tönkremegy az eszköze, annak segíteni kell, hiszen éhen hal. A többiek fel is sorakoznak, megcsinálják, viszik az új csónakot. A bűnös haida ezen úgy megilletődik, hogy köszönetképpen ajándékokat kezd készíteni a törzsbelieknek. Azok meg meglepődnek, elfogadják az ajándékot, dicsérni kezdik, milyen figyelmes ember a földijük. És ők is készítenek neki ajándékot. És halásznak tovább."
Hát, nem szép ez? Hol van ettől a mi civilizált világunk? A törvényeket mi is megszegjük, és az esetek jó részében ki sem derül. Megmarad a csónakunk és halászhatunk tovább a zavarosban. Ha mégis úgy alakul, hogy elveszik tőlünk a szerszámot, profilt váltunk, hisz’ mi mindenben olyan jók vagyunk. Vagy ha mégsem, s ott állunk munka nélkül, elárvultan – ugyan, ki fog nekünk segíteni? Hiszen haida egy sincs a közelben. Ha mégis ránk talál valaki, először is egyből gyanakodni kezdünk: vajon mit akar ez tőlem? Mert hogy önzetlenül nem akar segíteni, az biztos. Ha hagyjuk magunkat, akkor pedig ott az elkötelezettség érzése: hogy fogom én ezt meghálálni? Arról nem beszélve, hogy mindenki más is gyanakszik és a hátunk mögött kibeszél. Minket is, akik megbuktunk s most más hátán próbálunk visszakapaszkodni, s azt is, aki segít: nyilván valami hátsó szándéka van, hiszen mégsem egy haida, hogy csak úgy önszántából, minden ellenszolgáltatás nélkül nekiálljon csónakot készíteni nekünk.
Hogy miért írtam le mindezt? Mert elirigyeltem a haidáktól a természetességüket. Hogy képesek a dolgokat úgy látni, ahogy azok vannak. Nem néznek mögé, nem kombinálnak, nem tételeznek fel – csak elfogadják, befogadják a dolgokat. Nem tudom, mi képesek vagyunk-e erre. Sőt, azt sem tudom, én magam képes vagyok-e rá. Félek, hogy nem. Majd talán a következő életemben, ahol ha lehet, haidaként fogok újjászületni.
Uff, én beszéltem.



Utoljára változtatva 07-17-2005 @ 12:16 pm


Hozzászólás írása
Hozzászólás írása
További
További
Blogozó profil
Blogozó profil
Üzenet küldés
Üzenet küldés

Posted Comments

Hozzászóló: mango
(Ideje: 07-17-2005 @ 02:31 pm)

Comment: Igen. Ez csak megerősíti bennem a mély tiszteletet és szeretetet az indiánok iránt. Tiszták, nyíltak, egyenesek és úgy tisztelik a Természetet,mint én őket.


Hozzászóló: csingi
(Ideje: 07-17-2005 @ 05:18 pm)

Comment: Szerintem mi már nem vagyunk képesek arra, amire a haidák. A civilizáció annyira megfertőzött, és annyi érdek húz bennünket, amennyi távolít. Talán vágyunk erre a tisztaságra, mint ideát szívesen befogadjuk, de hogy eszerint éljünk is? Meg lehet próbálni....


Hozzászóló: Netelka
(Ideje: 07-17-2005 @ 10:11 pm)

Comment: Mango, köszönöm, hogy olvastál, és hogy találkoztak a gondolataink.


Hozzászóló: Netelka
(Ideje: 07-17-2005 @ 10:12 pm)

Comment: Csingi, igen, meg lehetne próbálni. Ha többen hinnénk abban, hogy ez lehetséges. Mert igaz a mondás, miszerint egy fecske nem csinál nyarat.


Journal ©

PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.27 Seconds