[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 639
Tag: 1
Rejtve: 0
Összesen: 640

Jelen:


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Fullextra.hu: BLOG, Napló!


BLOG, Napló!
[ Blog (napló) főoldala. | Regisztrálj! ]

A tagoknak lehetősége van saját blogot (Naplót) vezetni, és azokhoz hozzászólni.

Márai-napló: a VERS
Ideje:: 02-02-2007 @ 12:22 pm

(Mint amatőr versbarát, a VERS témájú részleteket gyűjtöttem kis csokorba az alábbi műből:)

MÁRAI SÁNDOR: NAPLÓ 1943-1944-1945
(részletek:)

Nem kell "értelmes" verseket írni. Gyönyörű verseket kell írni, költőieket. Goncsarov "Oblomov"-jában a hős rajtakapja inasát, amint verseket szavalgat. "Érted a verseket?" - kérdi gúnyosan. "Ha érteném - feleli az inas -, akkor nem lenne vers." Tökéletes válasz és igaz.

Író számára nincs nagyobb kegyelem, mint a vers - az állapot, mikor néhány értelmetlen szó fogalomfölötti értelmet kap egy versmértéken belül. Ezt nem lehet elhatározni, sem akarni. Értelemmel és akarattal csak szép, pattogó, nemes, olvasmányos vagy akár tökéletes verseket lehet írni - csak nem igazi verseket. "Óda a nyugati szélhez" - írta Shelley, s az egésznek semmi értelme. Csak nem lehet többet mondani, versben.

A versek, megint a versek. Zsonganak, kísértenek. Valaki üzen, nagyon messziről. Reszkető kézzel, könnyektől homályos szemekkel jegyzem föl, amit üzen. Ennyi a vers.

A vers a legtöbb. A zenénél is több. Az életnél is több. Semmit nem adhat az élet, ami több lenne, mint ezek a sorok: "S zápor zuhan s villám, bús angyalok, S kibomlik már kék utad tág legén Mint van Menád-haj s szikrázik s lobog..." S az egésznek nincs semmi értelme. Talán azért ilyen fölséges és boldogító. Aminek értelme van, az már megalkudott valamivel.

Írók, milyen beteg lények! Mind azok vagyunk, én is. Kigyógyulni ebből, majdnem lehetetlen.

Verset akarok még írni, legalább egy tucatot. Miről? A halálról, a szerelemről, az őszről, az érthetetlenről és fönségesről...

Nem igaz, a vers nem csak kegyelem. Az ihletet lehet kezelni, gyúrni, hőfokát lehet szabályozni, a vers vegyi nyersanyagát lehet különféle metrikus és értelmi kémcsövekbe töltögetni, s aztán figyelni, változtatja-e színét, természetét... Az ihlet termékét, a verset, lehet sűríteni, hígítani. A vers a kegyelem mellett gyakorlat is, pepecselés, ha akarjátok, műgond, aggályos figyelem és ügyesség. Egy rím megvillan, de meghamisít az előző sorban valamit: el kell dobni. Egy sor gondolati tartalma hibátlan, de nem vág a következő rímmel: el kell dobni. A verset nemcsak költeni kell, hanem faragni is.

Nincs módom verseket olvasni, s ez nagyon hiányzik. Ezért kénytelen vagyok verseket írni.
Lehet, mire megöregszem, ott végzem, ahol kezdtem: költő leszek.

A versek zsonganak, áradnak, burjánoznak: ez a hang a messzeségből tér vissza, az ifjúságból, mikor még költő voltam. Megdöbbenve figyelem, hogy nem tudok másként dolgozni, csak keretben: a versekből most már "ciklus" lesz, valami kerek, összetartozó és befejezett. Ez alkati következmény, írói végzet.

És befejeztem a "Verses könyv"-et is, melyből természetesen ciklus lett... ez már szervi hiba nálam. De ha még egyszer verset írok, cigarettapapírra írom, s elküldöm utazni a széllel.

 

 



Utoljára változtatva 02-02-2007 @ 12:22 pm


Hozzászólás írása
Hozzászólás írása
További
További
Blogozó profil
Blogozó profil
Üzenet küldés
Üzenet küldés

Posted Comments

Hozzászóló: Árvai,Emil
(Ideje: 02-02-2007 @ 12:27 pm)

Comment: Szeretem (szeretjük) a verseket. Márai Sándor is szerette a verseket. Ezért (is) lehet érdekes számunkra, mint gondol róluk (rólunk). Lehet, hogy nem leszünk okosabbak; de... talán... szebbek...


Hozzászóló: Eroica
(Ideje: 02-02-2007 @ 09:48 pm)

Comment: Igaz, amit ír, de miért nem egyenértékű a vers például a zenével, a festészettel, szobrászattal? Miért? Vitatkozhatnánk vele, de sanos nem lehet.


Hozzászóló: Árvai,Emil
(Ideje: 02-03-2007 @ 11:36 am)

Comment: Szerintem nem érdemes vitatkozni a művészeti ágak rangsorán, de egy praktikus szempontból az irodalom, és azon belül leginkább a költészet mindenképpen hátrányt szenved: csak a nyelvet jól értők tudják élvezni és értékelni. A zene, a képek és szobrok stb. esztétikai élményét egyszerre minden ember, az egész világon egyaránt a magáévá teheti (érzékszervei egészséges állapotában). Verseink közönsége viszont csak pár milliós... (sok? kevés?) - Nem baj; ez van, ezt kell SZERETNI! (...meg a verseket...)


Journal ©

PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.21 Seconds