[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 427
Tag: 0
Rejtve: 0
Összesen: 427


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Fullextra.hu: BLOG, Napló!


BLOG, Napló!
[ Blog (napló) főoldala. | Regisztrálj! ]

A tagoknak lehetősége van saját blogot (Naplót) vezetni, és azokhoz hozzászólni.

Elrendeltetett?
Ideje:: 03-11-2010 @ 01:00 pm

"Amit megtanulsz, azt nem vehetik el tőled" - mondta nagyapám és sokáig bele sem gondoltam, hogy hiszen neki csak hat elemije volt, mit tudhat ő a tanulásról! Később kezdtem belátni, talán éppen ezért lett számára a tanulás a legfőbb vagyon, mert neki nem adatott meg, hogy ilyesfajta kincset gyűjtögessen.
Nekem már természetesnek tűnt, hogy iskolába járok, nem éreztem magam ettől kiváltságosnak. Iskolába járni kötelező, és ez elvette a tanulás jó ízét. A pedagógusi munka elveszítette tekintélyét, az iskola a szülőkre mutogat, a szülők az iskolától várják a megváltást, és közben elvész a lényeg: a tudás hatalom.
Hiszen azért járunk iskolába, hogy tudásra tegyünk szert, és nem azért, hogy szegény tanár nénit sajnálni kelljen azért, mert Pistike már megint szemtelenül viselkedett az órán, és ő nem tud vele mit kezdeni. Ha a szülők nem nevelik meg azt a... Pistikét, akkor ő tehetetlen. Neki nincs varázspálca a kezében, ő nem verheti meg, nem üvöltheti le a fejét, bizony ő teljesen ki van szolgáltatva a tudásnak, amit pedagógusként birtokolnia kellene. Mert ugyebár azért nem az utcáról toborozzák a pedagógusokat, mert ahhoz tudás kell. Tudás, ami tanítható, hogy miképpen bánjunk a gyerekkel, hogyan kössük le a figyelmét, hogyan keltsük fel az érdeklődését, hogyan ébresszük rá az értékeire. Ám magunk is kezdjük elhinni: a jó pedagógushoz jó gyerekek kellenek. A rossz gyerekek nem kellenek senkinek, sem az iskolának, sem a szüleiknek.

Pierre Bourdieu a hetvenes évek közepén írt egy tanulmányt: Az oktatási rendszer ideológikus funkciója címmel, amelyben kifejti, hogy az iskola legfőbb funkciója, ami egyben a legrejtettebb is: a társadalmi egyenlőtlenségek újratermelése. Ez így elég meredeknek tűnik első hallásra, de ha belegondolunk, hogy az iskolában a jó gyerekek érvényesülnek, akkor máris elkezdhetünk elmélkedni azon, hogy mennyire igaz, amit eddig hinni véltünk, hogy az iskola, a megszerzett tudás objektív értékmérője.
Az iskola, látszólag független az osztályviszonyok szerkezetétől, azonban ha megnézzük az adott kor tanterveit, azonnal láthatjuk, hogy a mindenkori uralkodó osztály politikai elveinek kiszolgálása folyik. A múlt rendszerről már nyíltan bevalljuk, hogy ott a "társadalomba beiileszkedni tudó" jó káder "kitermelése" volt a nevelés legfőbb feladata Ezzel ügyesen el is fordítjuk figyelmünket arról, hogy ma pedig a profitorientált, multinacionális cégek hű kiszolgálásához "gyártjuk" a megfelelő alapanyagot.
A tudás, mint olyan, eltörpül olyan értékek mellett, mint a megfelelő alkalmazkodóképesség, a jó kifejezőkészség, az önmagát menedzselni tudó, kapcsolatrendszerek hálójában otthonosan mozgó, tudatos ember képe. A siker záloga a kultúrális tőke lett, és nem a tudás. A kultúrális tőke azonban elsősorban a család "adománya", otthonról hozzuk viselkedési szokásainkat, otthon tanítanak meg beszélni, otthon tapasztaljuk meg a figyelem erejét, hogy mit szabad és mit nem elmondani.

Bourdieu arra a szomorú következtetésre jut, hogy ez a kutúrális tőke az iskolában bizony nem gyarapszik, hanem éppen ellenkezőleg: kategorizál minket egy adott pozícióba, ami hozzávetőleg megfelel a család társadalmi poziciójának. Emlékszem, jó magam mennyire meglepődtem, mikor felajánlották az iskolában, hogy több tízezer forintért megtanítják tanulni a gyerekemet. De talán azon még jobban meglepődtem, hogy senki nem kérdezte meg, ha erre már van tudás, akkor ezt a tudást miért nem a pedagógusok birtokolják, és miért nem az ő dolguk megtanítani tanulni a gyereket. Annak idején ha valaki különórára járt, az leginkább azt jelentette, hogy zenét tanul, vagy népitáncra jár. Ma már teljesen elfogadott, hogy a jó iskolai eredményhez külön nyelvtanárra, matek tanárra, fizka tanárra, stb-re van szükség. És bár úgy tűnik, ezzel is csak a tudást szolgáljuk, valójában az iskolában való elvárásoknak szeretnénk megfeleltetni a gyereket. Leginkább annak, hogy az őt oktató pedagógusnak megfeleljen.



Utoljára változtatva 03-11-2010 @ 01:00 pm


Hozzászólás írása
Hozzászólás írása
További
További
Blogozó profil
Blogozó profil
Üzenet küldés
Üzenet küldés

Posted Comments

Hozzászóló: Teru
(Ideje: 03-11-2010 @ 04:58 pm)

Comment: Kedves Szemilla, nagyon örülök hogy ismét itt vagy, már kezdtelek hiányolni:-) Sajnos a pedagógusok is nagyon megváltoztak. Elsősorban azért, mert sokkal szigorúbb szabályok vannak, másodsorban meg azért mert nem sok pedagógus tölt álmatlan éjszakákat ha egy gyerek megbukik. Ez mindenhol igy van sajnos. Ha valami nem változik hamarosan, csak ökröket ballagtatunk az iskolákból. Jó irás és nagyon jó téma. Szeretettel Teru


Hozzászóló: Boki
(Ideje: 03-11-2010 @ 05:27 pm)

Comment: „…Tudás, ami tanítható, hogy miképpen bánjunk a gyerekkel, hogyan kössük le a figyelmét, hogyan keltsük fel az érdeklődését, hogyan ébresszük rá az értékeire…” Erre a mondatodra reagálok: Módszertani tanárunk – azoknak, akik nem ismernek, maholnap nyolcvan éves matematika fizika szakos tanár vagyok, illetve voltam, - majd minden órát a következő mondattal kezdte, akár kapcsolódott a soron következő anyaggal, akár nem: „Az osztályteremben akkor rosszak a gyerekek, ha unatkoznak. A maguk feladata, hogy ne unatkozzanak…” Meggyőződésem, hogy aki mostanság pedagógus pályára készül, illetve azt választotta, nem a magas fizetés és a nagy társadalmi megbecsültség miatt választotta. Hitte, hogy tanítani fog. Úgy gondolta - talán volt példaképe (ezt úgy titokban remélem) - , akihez, vagy akikhez hasonlítani szeretett volna. Mostani kollégáim is megtennék azt, amit mi annak idején, ha megtanították volna őket tanítani. Mostani kollégáim is kiteszik szívüket, lelküket a gyerekekért, a tanítványokért, ha megkapják vagy megkapnák azt a szeretetet, tiszteletet, megbecsülést a szülőktől, amit mi annak idején megkaptunk. Mondhatnám úgyis, amit mi előlegezve, bennünk bízva, kezdő tanárként, megkaptunk. Tudom, hogy jönnek majd a negatív tapasztalatok, volt már erre példa itt a fullon. Természetesen csak azoktól a szülőktől, akik meg vannak győződve arról, hogy ők azok, akik a z első naptól kezdve a legtökéletesebben és kifogásmentesen végeztek a rájuk bízott feladatokkal. Jómagam, sajnos, negyvenévi tanítás után sem mertem ezt magamról elmondani A mostani kollégáim többszörös, erejüket és képzésüket meghaladó elvárásnak kell megfelelni, és nemcsak a főnöküknek, az igazgatójuknak, mint az élet más területén, hanem esetenként húszon öt-harminc, a maga gyerekét a legkiválóbbnak tartó szülőnek. Pierre Bourdieu megállapításaival vitatkoznék (nem értek vele egyet), de az már nagyon kitágítaná hozzászólásomat


Hozzászóló: Eroica
(Ideje: 03-11-2010 @ 05:44 pm)

Comment: Olvaslak. Szeretlek. Hiányoztál a találkozóról.


Hozzászóló: szemilla
(Ideje: 03-11-2010 @ 07:33 pm)

Comment: Kedves Teru, én inkább úgy látom, a világ változott, és így benne a pedagógusok is (na, meg a szülők is természetesen). Megváltozott világban, megváltozott pedagógusok kellenek, magam részéről nem is tartom lehetségesnek, hogy ugyanazt várjuk el egy pedagógustól, mint száz évvel ezelőtt. A kérdés, ami itt felmerült, hogy vajon miért ilyenek a pedagógusok? Tényleg csak arról van szó, hogy a gyerekek lettek mások, és a szülők hozzáállása változott meg, vagy arról IS szó van, hogy a társadalom aszisztál egy jelenséghez, ami nem működik? Mert ha egy pedagógust megvernek, azt legalább - jogosan társadalmi felháborodás kíséri, arról beszámol a sajtó, stb. De arról, hogy a gyerekeket nap, mint nap milyen megaláztatások érik az iskolában, arról kollektív hallgatási szerződésünk van. Az iskola becsülete ott kezdődne, hogy egyetlen gyereket sem lehet megalázni az iskolában. De igazából ennek a társadalomnak megfelel, hogy ezek a "játékszabályok", hiszen a folyamatos fogyasztói réteget így lehet a legjobban kitermelni. Épp tegnap újságolta a lányom, hogy három plazmatévét állítottak fel az iskolában, amelyeken folyamatosan mennek a reklámok, És ezért az iskola még pénzt is kap. Hurrá! Ha otthon már nem nézi a tévében a gyerek a reklámokat, legalább az iskolában, a szünetben hadd lássa. Köszönöm a szeretetteljes hozzászólásod! :)


Hozzászóló: szemilla
(Ideje: 03-11-2010 @ 07:53 pm)

Comment: Kedves Boki! Négy gyerek iskoláztatása során természetesen magam is megtapasztaltam, hogy vannak csupaszív, elhivatott, jó pedagógusok, és vannak mások. Teljes mértékben osztom, hogy „az osztályteremben akkor rosszak a gyerekek, ha unatkoznak, a pedagógus feladata, hogy ne unatkozzanak…” Igazából távol áll tőlem, hogy a pedagógusokat minősítsem, mert a probléma ettől sokkal összetettebb. Ahogy Bourdieu fogalmaz, a pedagógusokat is az adott társadalom "termeli ki", állítja fel a követelményeket, jelöli ki a tűréshatárokat, az elsajátítandó tananyagot. Kétségtelen, hogy pl a történelem tanítása is jelentős változáson ment át a rendszerváltást követően, ami alátámasztani látszik azt a tényt, hogy az adott műveltség, a mindenkori uralkodóosztály műveltségét hivatott szolgálni. Az is tény, hogy a család szerkezetének megváltozásával az iskolára más jellegű terhek hárultak (volna). Amennyiben elismerjük, hogy a sikeresség záloga a jó alkalmazkodóképesség, a "legális habitus" elsajátítása, akkor az iskolának, az esélyegyenlőség biztosításához, ebben is ki kellene vennie a részét a nevelésben. Ez azonban még csak törekvésként sem jelenik meg az oktatásban, én legalábbis azt tapasztalom, hogy inkább a gyereknek kell megértenie a pedagógust, mint fordítva. Minden tiszteletem azoké a pedagógusoké, akik ebben a lehetetlen helyzetben is helyt állnak, de azt is látni kell, hogy a szülők lehetőségei is korlátozottak, őket nem képezték ki a gyereknevelésre, és ennek nyilván oka van - ők csak természetüknél fogva adják, amire természetüknél fogva képesek. Maradok nagy tisztelettel, Ági


Hozzászóló: szemilla
(Ideje: 03-11-2010 @ 07:54 pm)

Comment: Erika:) köszönöm!


Hozzászóló: Anna1955
(Ideje: 03-12-2010 @ 05:38 am)

Comment: Egyetértek Veled és ezzel nem szeretnék egyetlen pedagógust sem megbántani, mert áldozatos munkájuk, az adott körülményekhez képest, egyszerűen nem lehet jobb eredményű. A családok mindennapi túlélési küzdelme, rányomja bélyegét a gyermekre is. Nincs rájuk idő, hiszen a szülő mérhetetlen nagyságú gondokkal küszködik, sajnos ma már azt kell mondani, hogy országunk családjainak többségében. Természetes reakció, hogy a könnyebben beilleszkedő, önállóan is szorgalmasabb gyermekeket könnyebb tanítani. Ma már a gyermekek is sérelmezik, hogy az iskolában a normál órákon NEM LEHET tanulni, az olyan gyermekek miatt, akik iszonyú agresszivitással közelednek nem csak a tanárhoz, hanem a társaikhoz is. Lassan harctérré váltak az iskolák, és terrorizált gyermekek tömege retteg a reggelektől, akiket képtelenek a tanárok megvédeni, fegyelmet tartani a renitensek közt. Nem ritka, hogy rendőri beavatkozás szükséges. Ezért csak a pedagógusokat felelőssé tenni, úgy gondolom nem lenne igazságos. Mint írod is Ági, ma mindent a pénz(telenség) miatt mindenhová betörő média reklámok határoznak meg. Beláthatatlan károkat okozva, az ifjú lelkekben. Az iskolának azokon a plazmatévéken, inkább kultúrát kellene sugározni, de hát azért nem fizet a kutya sem. Pedig egy olyan fiatal, aki fogékonnyá válik a szépre, kevésbé válik agresszívvá, tehát a megoldás az utcán hever, csak nincs benne pénz, így aztán senkit nem érdekel. Gondolatébresztő blogod ismét nagyon jó, és aktuális problémát feszeget. A Te szemüvegeden át bemutatva, pedig elgondolkodtatóvá, és nagyon érdekessé tette a témát. Szeretettel olvastalak...:))))


Hozzászóló: szemilla
(Ideje: 03-12-2010 @ 08:30 am)

Comment: drága Anna:) nagyon jólesik értő hozzászólásod! Azt gondolom, ha az iskola és a szülők továbbra is csak egymásra mutogatnak, azzal még nem fog megváltozni semmi. Az egészet kellene látni - egyben... Persze, fogalmam sincs, mi a megoldás, mert az igazi az lenne, ha végre a pedagógusok és a szülők összefognának és egy másfajta oktatási rendszert tartanának elfogadhatónak. Egy olyat, ahol szó sem lehet arról, hogy külön órákon tanítsák meg a gyerekeket tanulni, vagy hogy angol órán filmeket nézzenek és külön angol tanárnál kelljen angolul tanulniuk. Ezeket nem a szülőknek kellene kifogásolniuk, hanem maguknak az iskoláknak!


Hozzászóló: Boki
(Ideje: 03-13-2010 @ 03:02 pm)

Comment: Kedves Szemilla! Mind az eredeti blogban, mind a válaszokban vannak mondatok, melyekre feltétlenül illik reagálnom. Ilyen a következő mondatod vagy véleményed: „…Iskolába járni kötelező, és ez elvette a tanulás jó ízét…” Aki ilyet ír, az nem látta azokat az örömteli és a magára büszke szemcsillogásokat, melyeket egy sikeres feladat után lát a pedagógus. Mindegy, hogy alsó vagy felsőbben tanít. És ezt nem csak a „jó”gyerekek szemében lehet látni. Persze, nem gyakran, de elégszer, hogy a tanító hite megmaradjon. És ez a szemcsillogás annál többet ér a tanító, tanár szemében, mennél több fáradságba került ezt a „nem jó”gyerek szeméből kicsiholni. Nem kell ilyen, esetleges, egyszeri jelenséget vagy tapasztalatot általánossá kiáltani Vagy: „…ha belegondolunk, hogy az iskolában a jó gyerekek érvényesülnek…” Ez megint a valóságtól való elrugaszkodás. Mivel nem dolgoztál ezen a területen, hadd mondjam, nem az első nap, és nem is az hónapok után, hanem meglehetősen hosszú időt és fáradságot felemésztő, nem teljesen eredményetlen „… falra borsót dobálás… ” után jelentkeznek ezek a különbségek. Mert a „jó” gyerekeknek is megvan az a joguk( nem beszélve a szülőkről, ahol ez hatványozottan jelentkezik), hogy a elismerjék szorgalmas , pontos munkájukat és azt díjazza is a pedagógus. És melyik, felnőttek által betöltött munkahelyen nincs így. Melyik munkavállaló viseli e azt, hogy a trehányul dolgozó, a nem igyekvő ugyanolyan elbánásban részesüljön mint a szorgalmas. Az élet ilyen, és ez már a családban is így van, onnan ered. És: „A múlt rendszerről már nyíltan bevalljuk, hogy ott a "társadalomba beilleszkedni tudó" jó káder "kitermelése" volt a nevelés legfőbb feladata Ezzel ügyesen el is fordítjuk figyelmünket arról, hogy ma pedig a profitorientált, multinacionális cégek hű kiszolgálásához "gyártjuk" a megfelelő alapanyagot.” Mondjál nekem bármely történelmi korszakból olyan példát, amikor a vadászót, a kézművest, a magának vagy másnak dolgozó parasztot, munkás, akit nem a profitorientáltság vezérelt volna. Csak ez most olyan (hogy szokták mondani. Olyan trendi) divatos szóhasználat, hogy multinacionális, holott mimdegy, hogy kié az a pénz, multinacionális e vagy magyaré.


Hozzászóló: csizi
(Ideje: 03-22-2010 @ 05:51 pm)

Comment: Árnyalt a dolog erőteljesen.


Hozzászóló: pet1978
(Ideje: 03-23-2010 @ 09:55 pm)

Comment: Érdekes commenteket halottam a fenti témában. Tulajdonképpen mindannyitoknak igazat kell adjak kisebb nagyobb mértékben. Legalább is ami a helyzetleírást illeti. Javaslatom: Nézzük meg mi van a környező fejletebb országokban. Amit tapasztalni az nem annyira a tudás magas színvonala, hanem a gyakorlat erősítése. Mindegy hogy multinak vagy kisvállakozásnak fog dolgozni a leendő munkavállaló, mert gyakorlati szemléletűvé tették. A legegyszerűbb, legszerényebb tudással rendelkező is megtalálja a helyét a társadalomban. De ez innentől már egy összetetteb kérdéssé változik. A Tv ezekről tudósít, hogy szerezd meg a szakmádat? Mit ültessünk a kiskertbe? Nem a gagyi megy legtöbbször. De, hogy ne csak a kinti jó példákról beszéljek itthon is látni ilyen írányú próbálkozásokat. A regionális tv műsora itt nálunk ...megyében ilyen elemeket is tartalmaz. Persze biztos az országban másutt is vannak jó próbálkozások, ezeket nem ismerem. Ami szerintem fontos még az, hogy a szeretetet, és az alázatot használjuk és ez jóakarat kérdése is. A szeretet, és az igaz alázat tömi be a lukakat a társas kapcsolatokban, és a gyereknevelésben mutatkozó nagy feladatokban is. A szeretet és alázat mindannak a rossznak az ellenkezője amikről ebben a cikkben és commentjeitekben is halottunk. Ha lemondok magamról és nem csak magamnak élek,ezzel másokat is gazdagítok, később visszakapom, de nem ez a fontos. = szeretet, alázat Vagy a másik út, ami fejlődésnek látszik , de valójában visszafejlődés. Taposok, és marok, és fogok. A lelkem meg közben elfelejt szeretni, ergó meghal. Szeretettel: Péter


Hozzászóló: szemilla
(Ideje: 03-24-2010 @ 02:14 pm)

Comment: kedves Péter! igazán meghatódva olvastam a hozzászólásodat, már azt is jó tudni, hogy vannak még emberek, akik így gondolkodnak.


Journal ©

PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.27 Seconds