Beismerem
"A hosszan tartó stresszhatás és a vele társultan többnyire kialakuló depressziós állapot tartós változást okoz a szervezet hormonháztartásban, és annak immunfunkcióiban. " (www.daganatok.hu) Ezt olvastam tegnap a neten. Margit esete jutott az eszembe. Bandit egy rendes és tisztességes embernek tartották kollégái és a falubeliek. Volt, aki irigyelte a szép 4 gyermekes családját. Mint egy matek tanár és a nyolcadikosok osztályfőnöke igyekezett maximálisan eleget tenni annak, hogy anyagilag ellássa családját, felkészítse tanítványait a továbbtanulásra. Az unalmas matematikai órákra mindig úgy készült, hogy a tanulók ne ásítozzanak, ne aludjanak el. Tanítványai tisztelték is tanárukat, iskola elvégzése után is sokan tartottak vele kapcsolatot. Mindezek miatt nem ülhetett állandóan neje szoknyája mellett.. Margit pedig szerette volna férjét szem előtt tartani. Nem nagyon szívlelte azt, ha a jóképű férjét dicsérik a kollégái, különösképpen nem tetszett neki az sem, mikor a kolléganők megkörnyékezték a barátságos és mosolygós emberét. Egy délután Margit a legkisebb gyerekkel sétált az iskola épülete előtt és várta, hogy férje jöjjön velük hazafelé az utolsó órája után. Azonban észrevette, hogy Bandi a folyosón vidám hangulatban társalgott az új tanárnővel. Margit mérgesen megfordult. "Gyere Zsoltikám, menjünk haza, apa most nem ér rá, még dolgoznia kell." Margit ügyes asszony, háztartásbeli. Példásan vezeti a háztartást, tisztaság, rend van az otthonában. Ellátja a gyerekeket, elindítja őket az óvodába, iskolába. Van ideje sokat gondolkodni is. Ismét Piroska körül forogtak gondolatai. Az ének tanárnő ebben a tanévben került az iskolához. Nagyon csinos, jól öltözött fiatal nő. Margit megfigyelte, hogy a férfiak tekintete gyakran megakad a tanárnőn. A gyerekek is megkedvelték Piroska nénit. Margitot rémület fogta el, mikor arra gondolt, hogy a szép tanárnő elszeretheti a férjét, pláne azután, hogy látta őket együtt az iskolában. Az asszony elkönyvelte magában, hogy Bandinak biztosan megtetszik Piroska,szeretők lesznek, és tönkre fog menni a házasságuk. Ettől a gondolattól képes volt pánik hangulatba kerülni. Ha a férje későn jött haza, feltétlenül kérdőre vonta, faggatta.. Ha Bandi elgondolkodott, máris jöttek a kérdések, gyanakvások. "Drágám, most kire gondolsz?" A férj hiába próbálta megnyugtatni, ez nem vezetett eredményre. Margit kezdett rémeket látni. Álmában Piroska kerülgette férjét. Mikor felébredt, dühösen szidta a Bandi ártatlan kolléganőjét. Később megjegyzéseket tett mások füle hallatára is.Hisztérikus kirohanásai teljesen elmérgesedett helyzetet eredményeztek. Bandi erőfeszítései a családi harmónia, békesség megmentésére nem vezettek eredményre. Igyekezett elkerülni a veszekedéseket, inkább távozott otthonról és későn ment haza. A neje féltékenységét már nehezen viselte el. A helyzet még jobban kiéleződött a pedagógus konferencia után. A tanárok külön busszal utaztak a megyei központba. Margit szemmel tartotta a busz elindulását. "A férjem biztosan mellette fog elhelyezkedni." Hazament, de egész nap rémeket látott. Este gyanúsan figyelte az emberét. " Mióta Piroska megjelent, Bandi már nem is vesz engemet észre!" Másnap Margit azon törte a fejét, hogy a férje tényleg beszélt telefonon Piroskával vagy csak álmodta az egészet. Az asszony már ott tartott, hogy a vélt és igaz dolgokat tévesztette. Mikor Bandi hazajött az iskolából, felesége sírva fogadta: - Bandikám, ne hazudj nekem. Valld be, hogy megcsaltál! - könyörgött Margit. Bandi elnevette magát. - Nekem nincs mit bevallanom! Margit ezután lecsendesedett. Napokig nem szólalt meg. Gyakoriak lettek az asszony fájdalmai, rosszullétek. Rohamosan kezdett fogyni, gyengülni. A gyerekeket a nagymamák látták el. Időnként Margitot egy sírási roham kapta el, ilyenkor panaszkodott a férjére: " Bandi hazudik nekem!". Egy hisztérikus roham után kórházba került. Bandi gyakran látogatta őt, reménykedett abban, hogy felesége meggyógyul és minden helyre áll a családi életükben. Mert ő szerette a feleségét. Nem úgy történt. Az orvosok megállapították Margitnál a gyilkos kórt.. Rohamosan romlott az állapota. Egy vasárnap, mikor Bandi bejött hozzá, Margit riadtan nézett rá. Mozdulatlanul feküdt a kórházi ágyon. Feltűnően lesoványodott, a sápadt arcán csak a az orra és a szemei emelkedtek ki. Egész halkan, alig hallhatóan súgta: - Bandikám, csak az igazat! Valld be. Így akarok távozni. - és elhallgatott. Bandi mély levegőt vett és végre kibökte: "Beismerem!.." Folytatta volna következőképpen: "Beismerem, hogy Piroskával beszélgettem szakmai dolgokról, a konferencián ő köszöntött névnapom alkalmából. És ennyi". Mikor Bandi kimondta a "beismerem" szót, Margit arcán megjelent egy torz mosoly. Halkan, erőltetve még kiejtette: "Tudtam!". Azután arcát oldalra fordította és lehunyta szemeit. Lehunyta végleg. Az elégedett vigyor az arcán maradt.



Az írás megjelentetője: Fullextra.hu
http://www.fullextra.hu

Az írásmű webcíme:
http://www.fullextra.hu/modules.php?name=Sections&op=viewarticle&artid=25304